6.2.4 Ajaminen suurella nopeudella

Jos moottorissa on sähköhydraulinen rikikulman säätö (power trim), rikikulman perussäädöt ovat seuraavat:

  • Nosta vene liukuun säätämällä trimmi kokonaan alas (keula alas).

  • Kun vene on liu’ussa ja aallokko on pieni, nosta trimmiä, kunnes vene alkaa laukata, potkurin pito lakkaa tai moottori saavuttaa normaalin säätövälin ylärajan. Kun näin käy, laske keulaa hieman, kunnes vene kulkee vakaasti. Lokia (nopeusmittari) voidaan käyttää rikikulman optimointiin.

  • Laske keulaa vasta-aallokossa, kunnes kulku on tasaista. Kun ajat myötätuulessa tai todella korkeassa vasta-aallokossa, nosta keulaa hieman, jotta vene ei sukella aaltoihin.

  • Älä aja venettä suurella nopeudella täysin negatiivisella rikikulmalla (keula alhaalla), sillä silloin vene saattaa kallistua sivulta sivulle, jolloin ohjauksesta tulee epävakaata.

Katso lisätietoja moottorin käyttöoppaasta.

Veneen käsiteltävyys saattaa heikentyä täydellä nopeudella.

  • Älä aja veneellä keula liian alhaalla, sillä silloin vene voi käyttäytyä arvaamattomasti.

  • Ole erittäin varovainen säätäessäsi rikikulmaa ajettaessa suurella nopeudella, sillä tämä saattaa vaikuttaa veneen käyttäytymiseen perustavalla tavalla.

  • Äkilliset käännökset suurella nopeudella saattavat johtaa hallinnan menettämiseen. Hidasta ennen äkillisiä käännöksiä.

  • Aallot heikentävät veneen käsiteltävyyttä ja saattavat saada veneen heilahtelemaan sivulta toiselle. Vähennä nopeutta aallonkorkeuden kasvaessa.